Alimentació i càncer

Després d’escoltar el Dr. Franco Berrino, membre del Fons Mundial per la recerca contra el Càncer, al programa Singulars emès el 17 d’octubre us passo un resum d’algunes de les seves paraules que crec que són molt concloents, sobretot les que fan referència a la prevenció del càncer a través de bona alimentació.

1) Cal reduir i/o suprimir el consum de carn vermella i de carn processada, dos dels majors causants del càncer d’estomac i intestí. La carn vermella té molt ferro, que és oxidant i afavoreix la formació de substàncies tòxiques a l’intestí.

2) Mantenir un pes regular, evitar sobrepès. Per això l’aportació de proteïnes a la nostra dieta no pot superar el 10% dela ingesta diària. Una dieta excessivament proteica engreixa.

3) Es recomana el consum de peix com a font de proteïnes, sobretot peix blanc i peix blau en forma de peces petites.

4) El sucre i les farines refinades cal evitar-los. Mai en la història s’havia menjat tanta farina refinada com ara. La farina excessivament refinada i el sucre disparen els nivells de sucre a la sang i això fa que es produeixi un excés d’insulina fet que te diverses conseqüències:

a) Es diposita més greix als teixits

b) En les dones més producció d’estrògens, i això afavoreix el càncer de mama, de manera molt directa.

Per evitar l’augment del sucre en sang és millor el consum de pa integral que el blanc, menjar poques patates, que disparen la glicèmia i no menjar dolços comercials, molt millor fer els pastissos a casa.

A principis de segle es menjaven 5 Kg de sucre/ persona i ara se’n mengen 50 Kg/persona i any

Els nens han de conèixer els dolços com més tard millor. El dolç és necessari però cal utilitzar dolços naturals. Hi ha dolços senzills de fer, posem-ne un exemple.

Farina d’ametlla + polsim de sal+poma bullida o ratllada.

Amb això es fan boletes i l’espolvoregem amb sèsam. Ho posem al forn 10 minuts. Deliciós.

La mel és millor que  el sucre moreno, però també  també fa pujar la glucèmia molt ràpid. No cal donar-la cada dia i si se’n dóna cal fer-ho a la tarda, en tot cas. La pujada de glucèmia no farà tant mal quan ja han fet exercici i s’ha consumit tot el sucre dels músculs.

Una ingesta molt gran de dolç  fa pujar molt el sucre i dispara  els nivells d’insulina en sang,  això fa disminuir molt ràpid la glicèmia i tornem a tenir gana, i gana de sucre. Quan la glucèmia baixa el cervell no funciona prou bé i estem més irritables.

Seguint aquest principi , cal evitar també les begudes ensucrades per les altes concentracions de sucre i  beure aigua en la seva justa mesura. No cal dos litres diàris. Si tenim una alimentació equilibrada no tindrem molta set. Cal beure quan tenim set.

5)  Cal basar la nostra alimentació en aliments vegetals: menjar una àmplia varietat de grans, cereals no refinats, llegums de tots els tipus, verdures i  fruita de temporada. Cal respectar els cicles de la natura i menjar la fruita quan toca, quan fa calor  la  fruita ajuda a refrescar-nos, a l’hivern no té molt sentit consumir-la.

Es recomana un alt consum de fibra. S’ha constat que el consum de fibres vegetals protegeix de malalties cardiovasculars, diabetes, càncer, malalties pulmonars, digestives i infeccioses.

Les fibres més protectores són les fibres dels cereals principalment, les de  les lleguminoses ho son menys,  i menys també les verdures i les fruites. La fruita no és tan important com la verdura.

Per aprimar-se es recomana arròs integral, és el que porta menys proteïnes. El blat i l’avena i l’espelta porten més proteïnes.

Millor en gra que en forma de farina.

6) La llet materna  és excel·lent pels nadons, un cop superada aquesta etapa la llet   ja no és necessària i no es recomana pel consum de l’adult perquè  provoca inflamació i és excessivament rica en proteïnes.

Els nostres nens estan excessivament ben nodrits i el fet de consumir llet i formatge a diari  pot contribuïr en un augment de l’obesitat infantil.

L’alt contingut de calci en els lactis en justifica el seu consum però cal tenir en compte que els lactis són també mot rics en proteines  i precisament el  consum de proteïnes d’origen animal fa que s’acidifiqui la sang i aleshores es desmineralitzin els ossos. S’ha observat que qui consumeix més carn té més fractures d’ossos.

7) Fer activitat física. 30 minuts diàris és suficient.

8) Evitar aliments excessivament processats, rics en sucres i greixos. Cal cuinar.

9) Utilitzar poca sal i beure poc alcohol

10) Evitar suplements nutricionals durant molt temps. Poden desregular el nostre sistema i produïr els efectes contraris als desitjats.

Adjunto link del programa:

http://www.tv3.cat/videos/4288610/Franco-Berrino-menjar-be-per-viure-millor

*GLUCÈMIA: Concentració de sucre en sang

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s