Peix blau, lli i nous, essencials per la salut del cor

sardines_crop380w

L’àcid linolènic o Omega -3  i l’àcid linoleic o Omega-6 són àcids grassos o greixos simples essencials, això vol dir que s’han d’ingerir a través de la dieta per tal de poder-los incorporar al nostre cos.

Els Omega-3 es troben alimentàriament en els greixos del peix blau, el lli, el cànem i les nous.

Els Omega-6 es troben sobretot als olis de llavors de girasol, moresc, etc.

Centrem-nos en els olis del peix.

Els olis de peix tenen fonamentalment àcids grassos Omega-3, a partir d’aquests es sintetitzen prostaglandines i tromboxans.

Les prostaglandines són antiagregants plaquetàries i vasodilatadores, mentre que els tromboxans són agregants plaquetaris i vasoconstrictors. No obstant això els tromboxans de la serie-3 no són gaire potents a nivell d’agregació plaquetària i vasoconstrictora, mentre que les prostaglandines tenen una activitat antiagregant i vasodilatadora molt potent. Així doncs l’efecte final dels olis de peix és una FLUIDIFICACIÓ DE LA SANG i  AUGMENT DEL DIAMETRE DE LES ARTÈRIES així s’evita la formació de coàguls sanguinis i en cas de falta d’oxigen contribueixen a l’augment del fluxe sanguiini. Són, doncs essencials per a la salut cardiovascular.

Ara bé cal menjar greixos omega-3 i omega-6 en proporcions adients.Els omega-3 consumits en excés podrien tenir efectes negatius com el desagnament. Es recomana una ingesta en proporció 5:1 (omega-6:omega3)

On trobem els greixos OMEGA-·3?

– Tonyina, sardina, verat, salmó, moll de roca, congre, emperador o peix espasa, turbot, anxova.

– El bacallà salat es considera nutricionalment peix blau ja que el procés de salaó augmenta la seva concentració de greix de forma important.

– De peix blau  és més recomable consumir-ne les espècies petites (anxoves, verat, sardines). Com més grossos són els peixos més greix acumulen i és en aquest greix on també trobem mercuri (Hg) en altes concentracions, que no és bo ingerir-lo en grans quantitats. Com a molt recomano la ingesta de tonyina o de salmó (espècies grans) 2-3 cops al mes.

-El LLI és una llavor que cal esmicolar o triturar per tal que els olis essencials siguin absorbits a l’intestí. No es pot torrar ja que els omega-3 són molt làbils i es deterioren amb l’escalfament. Actualment la podeu trobar a totes les botigues d’alimentació ecològica.

-Les nous aporten fibra i omega-3. Amb unes sis nous diàries tenim una bona dosi.

Raw-whole-walnuts1

Anuncios

Un pensamiento en “Peix blau, lli i nous, essencials per la salut del cor

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s